Jeżeli
nie do końca rozumiesz cechę, którą jest asertywność, to
pamiętaj, że jest to umiejętność wyznaczania i egzekwowania
pewnym granic w swoim życiu. Pozwala nabyć szacunek do samego
siebie, a także umocnić relację z współpracownikami. Asertywność
powinna być obecna w każdej chwili naszego życia, gdyż znacząco
wpływa na jego dalszy rozwój.
Asertywność
jest sposobem komunikowania się z osobami, które Cię otaczają. To
nic innego jak konkretne i bezpośrednie wyrażenie swojej opinii,
decyzji na dany temat.
Chcesz
być asertywny ? Zatem pamiętaj, że:
→ Asertywność
trzeba nabyć.
→ Nie
jest to cecha charakteru, lecz postawa życiowa godna naśladowania.
→ Umożliwia
poprawne komunikowanie się z innymi ludźmi.
Asertywność
jest przeciwieństwem:
- uległości, gdyż polega na podtrzymywaniu własnych praw i zasad życiowych,
→ „Przykro
mi, nie dam radę...”
→ „Jest
szansa, aby zrobił to ktoś inny ?”
→ „Nie
chce się wtrącać, ale...”
→ „Może
lepiej rozwiązać ten problem innym sposobem...”
- agresji, ponieważ ta przejawia się poprzez brak szacunku do potrzeby drugiego człowieka
→ „W
Twoim przypadku to już chyba norma...”
→ „Na
Tobie nigdy nie mogę polegać.”
→ „Jeśli
tego nie zrobisz, to...” , czyli tzw. szantaż,
→ „Nie
masz wyjścia. Musisz mi pomóc !”
- manipulacja, a więc nieszczerość i przedmiotowe traktowanie rozmówcy byle osiągnąć swój cel.
ASERTYWNOŚĆ
ZAWODOWA
Postawa
asertywna niesie ze sobą same korzyści: poprawia komunikację w
pracownikami i pracodawcą, zapobiega manipulacji, zmniejsza liczbę
uciążliwych konfliktów i poprawia atmosferę w firmie, wzmacnia
skuteczność działania.
Męczące
i długotrwałe rozmowy handlowe z Klientami ? Rada: BĄDŹ ASERTYWNY
!
***
Mówi się, że asertywna postawa bardzo korzystnie wpływa na stan
zdrowia, gdyż jest jedną z najskuteczniejszych metod, które
zapobiegają stresowi i przemęczeniu zawodowemu.
Czy
w kwestii biznesowej można odmawiać ?
Oczywiście,
że tak. Jednak chcąc odmówić, należy pamiętać i stosować się
do kilku założeń asertywnej komunikacji międzyludzkiej. Żelazne
zasady asertywnego odmawiania mówią:
→ Staraj
się unikać zwrotów typu: „Przepraszam, jednak...”. Nie tłumacz
się. Jeżeli ktoś będzie potrzebował Twojego wyjaśnienia, to Cię
o to poprosi.
→ Nie
wymiguj się słowami: „nie mogę”, „muszę”. Staraj się być
bardziej konkretny i zastąp je słowami: „Postanowiłem...”,
„Mam zasadę, że...” itp.
→ Absolutnie
nie atakuj rozmówcy jeżeli nie do końca spodoba Ci się jego
prośba. Postaraj się grzecznie, a zarazem asertywnie wyrazić swoje
zdanie na ten temat.
→ Jeżeli
ktoś poprosi Cię o uzasadnienie Twojej odmowy, to ogranicz swoje
argumenty do minimum, a wybierz te najmocniejsze i najbardziej
trafne.
UWAGA
!
Asertywnej
odmowy możesz użyć jedynie w odpowiedzi na prośbę. W sytuacji
polecenia służbowego nie jest to zalecane, gdyż skutki tego mogą
być niezadowalające dla pracownika.
Podsumowując...
W
kwestii asertywności pamiętaj o tym, że:
→ podstawą
jest stanowczość i uczciwość,
→ Twoje
prawa są również prawami innych, więc nie działaj na szkodę
innej osoby,
→ nie
musisz się tłumaczyć i przepraszać rozmówcy,
→ nie
stosuj twardych zasad asertywności w sytuacji polecenia służbowego,
→ nie
tłum swojego gniewu, gdyż może on przynieść wybuch złości,
→ otwarcie
używaj słów: TAK, NIE.
___________________________________________
Bardzo
często zdarza się, że pracownikowi ciężko jest przyjąć
krytykę. Oczywiście jeżeli robisz coś źle, to osoba nadzorująca
Twoje działanie na prawo Cię skrytykować, ale nie może naruszać
Twojej godności. Dlatego w takiej sytuacji pamiętaj o tym, aby:
→ Nie
wykorzystywać rozwiązań siłowych.
→ Zachowywać
się w sposób asertywny.
→ Nie
zaprzeczać faktom.
→ Z
krytyki wyciągnąć pewnego rodzaju wnioski.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgM8nIGVfETtgi4AP50rB14t3IFyjfeKFsNn8SSdU4BuCatvLU5hQawsaSHoyQhiDmh30UbBeJwz21QjaghCPQXCYXfvHcE-2bRTRCffHyos5CWnx2Yx8_wGuHkKV8t1_3s83EkYj4MxJg/s1600/asertywno%C5%9B%C4%87.jpg)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz