poniedziałek, 17 marca 2014

Drugie imię ? „ASERTYWNOŚĆ”


Jeżeli nie do końca rozumiesz cechę, którą jest asertywność, to pamiętaj, że jest to umiejętność wyznaczania i egzekwowania pewnym granic w swoim życiu. Pozwala nabyć szacunek do samego siebie, a także umocnić relację z współpracownikami. Asertywność powinna być obecna w każdej chwili naszego życia, gdyż znacząco wpływa na jego dalszy rozwój.
Asertywność jest sposobem komunikowania się z osobami, które Cię otaczają. To nic innego jak konkretne i bezpośrednie wyrażenie swojej opinii, decyzji na dany temat.

Chcesz być asertywny ? Zatem pamiętaj, że:
Asertywność trzeba nabyć.
Nie jest to cecha charakteru, lecz postawa życiowa godna naśladowania.
Umożliwia poprawne komunikowanie się z innymi ludźmi.

Asertywność jest przeciwieństwem:
  • uległości, gdyż polega na podtrzymywaniu własnych praw i zasad życiowych,
„Przykro mi, nie dam radę...”
„Jest szansa, aby zrobił to ktoś inny ?”
„Nie chce się wtrącać, ale...”
„Może lepiej rozwiązać ten problem innym sposobem...”
  • agresji, ponieważ ta przejawia się poprzez brak szacunku do potrzeby drugiego człowieka
„W Twoim przypadku to już chyba norma...”
„Na Tobie nigdy nie mogę polegać.”
„Jeśli tego nie zrobisz, to...” , czyli tzw. szantaż,
„Nie masz wyjścia. Musisz mi pomóc !”
  • manipulacja, a więc nieszczerość i przedmiotowe traktowanie rozmówcy byle osiągnąć swój cel.

ASERTYWNOŚĆ ZAWODOWA
Postawa asertywna niesie ze sobą same korzyści: poprawia komunikację w pracownikami i pracodawcą, zapobiega manipulacji, zmniejsza liczbę uciążliwych konfliktów i poprawia atmosferę w firmie, wzmacnia skuteczność działania.
Męczące i długotrwałe rozmowy handlowe z Klientami ? Rada: BĄDŹ ASERTYWNY !
*** Mówi się, że asertywna postawa bardzo korzystnie wpływa na stan zdrowia, gdyż jest jedną z najskuteczniejszych metod, które zapobiegają stresowi i przemęczeniu zawodowemu.

Czy w kwestii biznesowej można odmawiać ?
Oczywiście, że tak. Jednak chcąc odmówić, należy pamiętać i stosować się do kilku założeń asertywnej komunikacji międzyludzkiej. Żelazne zasady asertywnego odmawiania mówią:
Staraj się unikać zwrotów typu: „Przepraszam, jednak...”. Nie tłumacz się. Jeżeli ktoś będzie potrzebował Twojego wyjaśnienia, to Cię o to poprosi.
Nie wymiguj się słowami: „nie mogę”, „muszę”. Staraj się być bardziej konkretny i zastąp je słowami: „Postanowiłem...”, „Mam zasadę, że...” itp.
Absolutnie nie atakuj rozmówcy jeżeli nie do końca spodoba Ci się jego prośba. Postaraj się grzecznie, a zarazem asertywnie wyrazić swoje zdanie na ten temat.
Jeżeli ktoś poprosi Cię o uzasadnienie Twojej odmowy, to ogranicz swoje argumenty do minimum, a wybierz te najmocniejsze i najbardziej trafne.

    UWAGA !
    Asertywnej odmowy możesz użyć jedynie w odpowiedzi na prośbę. W sytuacji polecenia służbowego nie jest to zalecane, gdyż skutki tego mogą być niezadowalające dla pracownika.

Podsumowując...
W kwestii asertywności pamiętaj o tym, że:
podstawą jest stanowczość i uczciwość,
Twoje prawa są również prawami innych, więc nie działaj na szkodę innej osoby,
nie musisz się tłumaczyć i przepraszać rozmówcy,
nie stosuj twardych zasad asertywności w sytuacji polecenia służbowego,
nie tłum swojego gniewu, gdyż może on przynieść wybuch złości,
otwarcie używaj słów: TAK, NIE.


___________________________________________

Bardzo często zdarza się, że pracownikowi ciężko jest przyjąć krytykę. Oczywiście jeżeli robisz coś źle, to osoba nadzorująca Twoje działanie na prawo Cię skrytykować, ale nie może naruszać Twojej godności. Dlatego w takiej sytuacji pamiętaj o tym, aby:
Nie wykorzystywać rozwiązań siłowych.
Zachowywać się w sposób asertywny.
Nie zaprzeczać faktom.
Z krytyki wyciągnąć pewnego rodzaju wnioski.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz