Czy jako osoba rekrutująca chciałbyś sprawić wrażenie nieuprzejmego, lekceważącego lub co gorsza niekompetentnego? Podejrzewam, że nie, a więc Ty także musisz się odpowiednio przygotować się do tego spotkania. Każdy kandydat doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że próbując znaleźć pracę i chodząc na wiele rozmów kwalifikacyjnych, ciężko trafić na wyrozumiałych rekruterów.
Bardzo istotne jest to, iż coraz więcej mówi się o tym, aby rozmowy kwalifikacyjne były przeprowadzane przez odpowiednie do tego osoby, które nie tylko będą robiły dobre wrażenie, ale także nie będą stresujące dla kandydata. Wielokrotnie w Internecie można spotkać się z wypowiedziami kandydatów na różne stanowiska, którzy idąc na rozmowę do prestiżowej firmy, byli pełni wątpliwości po spotkaniu z osobą rekrutującą. Dlaczego? Czyżby ta osoba okazała się rekruterem bez dobrego podejścia do kandydata? Od rozmowy czas płynie i płynie, a on dalej nie otrzymał żadnej odpowiedzi (nie ważne czy negatywnej, czy pozytywnej). Świadczy to o niczym innym, jak o braku profesjonalizmu.
Dlatego jeżeli jesteś osobą przeprowadzającą rozmowę, również musisz znać kilka zasad, którymi powinieneś się kierować.
Oto one:
→ Nie pozwól, aby osoby wysyłające do Twojej firmy CV, musiały czekać w nieskończoność. Każdy ma prawo wiedzieć, na czym stoi. Nawet jeżeli danemu kandydatowi tym razem się nie poszczęściło, wyślij mu o tym informację. Musisz zrozumieć, że należy liczyć się z wrażeniami i odczuciami drugiego człowieka. Oczywistością jest, że kandydat niezadowolony z tego, jak w danej firmie go potraktowano, wystawia na jej temat opinię, która ciągnie się za nią przez długie lata. Jeden raz się zrazi i następnym razem będzie wolał otrzymać stanowisko u konkurencji, która potrafiła go porządnie potraktować.
→ Skoro od kandydata wymagane jest przygotowanie i punktualność, to to samo dotyczy rekrutera. Nie ma nic gorszego dla kandydata od konieczności długiego oczekiwania na rozmowę mimo ustalonej godziny, a następnie żadnego słowa wyjaśnienia. Skoro się spóźniłeś, wyjaśnij powód swojemu rozmówcy, aby nie odniósł wrażenia, że go lekceważysz. Jeżeli dana osoba została zaproszona na rozmowę kwalifikacyjną, to wypadałoby zapoznać się z nadesłanym przez nią CV, abyś wiedział przynajmniej z kim rozmawiasz.
→ Ważne jest także, abyś jako osoba rekrutująca wzbudzał zaufanie swojego rozmówcy. Mów spokojnie i wyraźnie, nie daj się unieść emocjom. Kandydat, który będzie świadom tego, iż rozmawia z kimś, kto zdaje sobie sprawę z tego, w jakiej sytuacji się znajduje, będzie potrafił szczerze rozmawiać o swoich wrażeniach i odczuciach, a przede wszystkim nie będzie bał się zadawać pytań.
→ Najlepiej byłoby gdybyś nie trzymał kandydata w niepewności. Powidz mu od razu czy może spodziewać się telefonu z dobra wiadomością, czy wręcz przeciwnie – powinien kontynuować rozsyłanie swojego CV.
Podsumowując można dokończyć tytułową refleksję:
„Rekruter też człowiek... - a człowiek człowieka najprędzej zrozumie.”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz